SELAMAT DATANG KE BLOG <<(@_~)--hidup hanya sekali>>

Nuffnang

Tuesday, March 30, 2010

17-03-2010(2thun & 1thun)

17-03-2010

em tarikh bmakna bagi sy dlm 2perkara...???

Rupanya dh 2tahun sy bkerja di Sarku Engineering Services Sdn Bhd...

rse cm bru je bkerja kt sni...Alhamdullilah...

Dan secara kebetulan tarikh nie jgk dh 1tahun rupanya sy beli keta nie...walaupn bkn keta

idaman sndri tpi keta nie la bwk sy g kemane2...rindu plk nk merempit...dh lme xgne Ego S ku...

===pic keta 2 bile dh diedit jdi cm2...mls nk edit balik...trima la seadanya

Perasaan malassss menjelma!!!!

MALAS
***
MALAS
**
MALAS

Sume org akan rse malas kn...malas nk wat itu ini...masa blalu cm 2 je...Kali nie sy tulis post nie mmg time bkerje...knp???em sbb skrg rse mls yg amat sgt nk wat kerja arini...tolong....tolong nk wat cmne nie...nk blogwalking pn rse malas...klu diikutkan byk bnde nk diciterkn dlm blog...facebook pn dh lme xcare...sapa ada tips utk hlgkn rse malas time keje??tolong la sy nie....huhu

Thursday, March 25, 2010

Kakyong’s shoppe 1st Giveaway@Cabutan bertuah

28-03-2010

Giveaway kali nie dianjurkan oleh Kakyong’s shoppe
Jom join :-

Giveaway contest besday blog cik fa


26-03-2010

Giveaway nie dianjurkan oleh cik Fa....

sempena besdaynya 27March 2010..(hepi birthday cik Fa)

jom join : -

KLIK SINI


NurelL’s Craft First Giveaway!

25-03-2010

Giveaway nie dianjurkan oleh : NurelL’s Craft First Giveaway!

Last minute join....xtau masih diterima ke x

Jom join :- KLIK DI SINI

Wednesday, March 24, 2010

Ibu Hadif's Giveaway

25-03-2010

Giveaway nie dianjurkan oleh Ibu Hadif...

sempena besday suaminya,Mr.K yg ke-28 & yg ptama utk blog kesayangannya

~ianya cukup mudah~

Jom KLIK

Monday, March 22, 2010

P ke mesra mall

13/03/2010

Dri awal lgi plan mmg nk g mesra mall nk g men bowling....pg 2 emk,abh,ikhwan n nizam g pdg astaka dlu utk perarakan sempena maulidur rasul cz ikhwan join wakil skolah dia...tghari diaorg blik..pastue kitaorg g knduri kawin waris belah abah...dlm lps solat zuhur...btolak ke mesra mall..dlm ondaway smpt lgi sy tido..huhu...smpai sne trus g kt tmpt men bowling...em pnuh org la plk...adess..tlepas gk peluang nk men bowling...

..antara artis yg dtg ke mesra mall..

last2 emk ajk g kt artis Bintang Popular kt dewan blakang tmpt men futsal....fuh mmg ramai org...yelh artis dtg kn...emk la yg excited sgt nk g tgk...last2 celah2 antra org rmai akhirnya blh msuk gk dlm dewan...mse 2 farid kamil,fasha sandha konon2 tgk blakon dgn pnonton...rmai gk artis len sprti nabil,zizan...haa time diaorg kuar mmg happening...dgn lawak diaorg yg wt pnonton xkering gusi...hazami,saujana.along cham,faizal ismail & AG(Hotfm),raja azura,angah raja lawak,black mentor,sixth sense,MUH,fizo,fizz fairuz,mawi n ramai la....akhirnya perut lpr...trus g mkn kt food court...tserempak dgn adi sixth sense...ema pe lgi...nk kjar amik gmbr...ish adikku nie...tau la dia 2 peminat adi...pas mkn blik umh...las2 hdp komputer men gms gk...smpai lwt mlm...huhu

Sunday, March 21, 2010

Gilerkn games la plk....

Plants vs zombies






.::===========================================::.


Zuma deluxe





em sje nk kongsikn pe yg sy ske sgt wt time boring bile dh keje nie...kdg2 time xboring pn wt gk....huhu...pe lgi men games la...melenkn kalu ada tenet kt umh gamatnyer byk chatting n blogwalking kot...tpi yg sy nk ctrkn nie...antara gms yg pling sy yg sy ske n kerap main skrg nie....nk tau gms pe....zuma deluxe n trbaru plants vs zombies...zuma deluxe dh familiar kt opis ke kt mne2 ke tpi plants vs zombies nie sy rse dh bjangkit 1umh n 1department men gms nie....kisahnyer 1ari abah mintak tlg sy save gms dri pndrive kwn dia...huhu skli tgk kt folder gms pnuh dgn gms yg mmg blm prnh sy men....sy pe lgi...xkasi org len gne kmputer cz nk tau gms pe yg bes...las2 adik ckp cm bes gms plants vs zombies nie...pd mulanya mmg kalah la...lme2 cm bes...smpaikn tido kul12-1lebih mlm...xsdr diri nk keje keesokkannya...btrusan dlm keadaan cmnie lme gk...hehe...kt opis pn men gk...blh hlg tension...tpi bile dh stat men gms nie dh xsdr mse blalu...sbb 2 jgk la tv dh jrg2 sgt tgk skrg...kdg2 xtau pkembangan smasa...bahana men gms cm 2la...

Saturday, March 20, 2010

Angan2 nk g negara Jepun



cantikkan pemandangan nie...




sejuk mata memandang

em gmbr atas 2 sekadar gmbr hiasan je....tpi mmg angan sy dri sjak kecil nk g negara Jepun....nk tau knp???sbb dlu2 mse kcik2 dulu...kwn2 mgelarkan diri sy nie ank org Jepun...kebetulan plk abah saya bkerje dgn org jepun...prnah dtg umh sy...nk pgg sy...tpi sy tkut...tpi bos abah ckp sy ada mirip org sne...lgpn bile dgr cerita mksdre...mse sy bby mmg kulit sy putih cm kulit org Jepun...sy rse mybe faktor abah n emak sy sblm kawin lgi dh kje dgn org jepun...walaupn diaorg ckp mcm kasar ckit tpi diaorg pn ada adat mghormati org len...2yg sy ske...sbb 2 sy ske tgk ctr jepun @ korea...mmg fanatik...tpi disbbkn skrg sy dh bkerja...tv pn jrg2 tgk...ini la antara angan2 n impian sy slama nie...bru skrg sy kongsikn dgn org len...sy tau ada yg akan gelakkn @ ketawakn sy tpi sy xkisah...bile ye dpt g sne...em



Friday, March 19, 2010

PERJUMPAAN dgn FLIZZ_LIA & FLIZZ_FIDAH

16-03-2010

Thankz pd kak lia cz blnja mkn kfc ari 2....thankz jgk pd kak fidah cz sudi kuar selang 1ari sblm balik ke lumut,perak....syg kak lia n kak fidah....mmg jdi knangan manis time nie....hehe...pepn btul2 hepi time nie....mis n luv u all!!!xjgk utk kwn2 flizz yg len....syg jgk kt korang...friendship forever!!!!!

Family Day Sarku- Part 2

Antara hadiah yg disediakan

smpat lgi berposing atas buaian(muke kepanasan bru pas men blari dlm guni)

antara pekerja2 yard yg join


acara karaoke solo & berduet


acara menjala ikan



acara tarik tali lelaki



acara tarik tali perempuan
.::mmg pns time nie...btul2 mghadap matahari..dh la wk2 ptg::.


acara bola tampar
~itu je antara segelintir acara yg dijalankan ari family day ari 2...byk lgi acara yg dijalankn seperti tangkap itik dlm air,acara mencari harta karun,acara tarik isteri guna nipah,teka berat tembikai n byk la...acara dri pgi smpai la ptg...kul 6.45 bru blik rumah...mlm 2 mmg btul2 letih...tido awal...

Khasiat buah pisang





Perhatian:
Jangan sekali-kali menyimpan pisang dalam peti sejuk. Lepas baca anda semua pasti akan pandang tinggi pada buah pisang.

Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.

Tekanan: Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mood dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

PMS: Lupakan pil-pil hospital makan sahaja pisang. Vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh mengembalikan mud anda.

Anemia: Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah , yang secara tak langsung membantu dalam kes-kes anemia.

Tekanan Darah Tinggi: Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.

Kuasa Minda: Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yang mengandungi kadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).

Penghadaman: Gentian tinggi, jadikan pisang sebagai diet seharian anda pasti membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar.

Keletihan: Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur madu . Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda.

Panas Jantung: Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan. Oleh itu, jika anda menghadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisang untuk pemulihan yang baik.

Demam Pagi: Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.

Gigitan Nyamuk: Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang telah berjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini.

Saraf: Pisang mengandungi kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda .

Obesiti dan Tekanan Kerja: Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek . Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengatasi masalah ini, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untuk mengekalkan kadar yang stabil . Makanlah pisang.

Ulser: Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak mencederakan organ dalaman kita. Ia juga bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindak menyaluti lapisan dinding perut kita.

Kawalan Suhu: Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang, ia dapat menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Thailand sebagai contoh, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi yang dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar (cool).

Seasonal Affective Disorder (SAD): Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari . Pisang dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulih mood kita.

Ketagihan Rokok & Tembakau: Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, potassium dan magnesium yang terdapat dalam pisang, ia dapat membantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh .

Stress: Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam tubuh . Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium.

Strok: Mengikut kajian dalam buku ˜The New England Journal of Medicine˜, mengambil pisang sebagai diet harian mampu mengurangkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40%!

Lain-lain Penyakit Kulit: Pengamal perubatan semulajadi (alternatif) berpendapat, untuk menghilangkan pelbagai masalah kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap, dan sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempat yang ingin dirawat dengan menggunakan plaster luka biasa atau pun plaster bedah . Jadi, pisang memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mempunyai 4 kali ganda kandungan protin, 2 kali karbohidrat, 3 kali fosforus, 5 kali vitamin A dan zat besi, dan 2 kali vitamin dan mineral lain. Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan terbaik yang mudah didapati.

Jadi mungkin inilah masa untuk berubah kepada kata yang biasa disebut-sebut, Sebiji pisang sehari dapat menjauhkan doktor!

PS: Kesimpulannya, pisanglah adalah penyebab utama kenapa monyet-monyet di hutan selalu sihat dan bahagia setiap masa dan ketika! Satu lagi; ingin kilatkan kasut?? Ambil bahagian dalam kulit pisang, sapukan secara terus kepada kasut anda, kemudian kilatkan dengan kain kering. Menakjubkan!


Saturday, March 13, 2010

Family Day Sarku-Part 1

04-03-2010


Sempena percutian pertabalan Sultan Terengganu, opis sy wt family day kt Pantai Chendor...sy bwk ema n ikhwan pgi dlm kul 7.30 dh smpai sne cz sy jge bhgn pendaftaran...lak 2 dlm keta sy penuh dgn hadiah2...juz amik nme n bgi no.lucky draw pgi 2...bgi coklat & gula2 1paket utk bdak2 kcik....





acara isi air dlm botol bgi kanak2




acara lari dlm guni...nsib baik pic sy xda...malu la blari dlm guni...tpi group sy menang dpt no.1...hehe





nie acara terompah gergasi....1kumpulan b5....



waaaa...group sy awl2 dh tsungkur....huhu....malu jgk la time nie...yelh sy duk dpn skli bru je gerak brapa lngkah terjatuh...

====nantikan Family Day Sarku-Part 2 plk yerr....pepn enjoy time nie

Friday, March 12, 2010

Cuti Raya Cina--jalan2

14-02-2010

Sempena cuti raya cina

Pada pagi tue..juz lepak2 duk umh jer...lgpn dh lme sgt xlepak kt umh belah pagi...kemas2 umh n wat kje umh yg len smentara tggu mak n abah blik dri pasar bli lauk utk msk mkanan tghari...time mak n abah balik,emak terus meluru pergi kt sy...ckp yg abah ajak g kelah kt air terjun panching...sy pe lgi trus pk alang2 pgi bkelah nk mandi lalu...trus kol mksdre2 merangkap adik-beradik abah.,.yelh abh sorg je anak lelaki dlm adik beradik abah...pd mulanya sume cm xdpt join cz ada komitmen msing2...sy,ema n emak dlm tgh duk msk kt dpur utk bwk mknan g kelah...mksdre2 kol plk ckp nk join...sbnrnya sy sndiri xprnh lgi prgi ke air terjun panching nie...1ari sblm abah ajak sbnrnya emksdre2 dh ajak cme sy xnk join cz ingt rehat duk kt umh...disbbkn sy xjoin diaorg pn xpergi...btolak dlm sblm kul 2...dlm ondaway smpt lgi sy trlelap...adess...celik je mte...rupanya dh ada kt jaya gading,kuantan kwsn kg arwah tokwan blh emk...ktaorg xdpt msuk cz parking penuh....mmh hampa sgt yelh mmg xcited nk mandi...abah ajk g kt gambang tpi pksdre n mksdre2 xstuju,,diaorg ajk g teluk chempedak...dlm ondaway dpt kol dri mksdre ajk g pntai len plk...adess...kitaorg juz dpt bkelah je...2pn tgesa2 cz msing2 kelaparan n blm smbhyg zhur....pas smbhyg kt surau bdekatan Ayh Sue ajk ktaorg g jln2 Carrefour...sgguh mmg xplan nk g jln2 sne...sbb 2 pkai bju simple je...yelh bjet g air terjun je...nie la antre pic yg smpat amik time jln2 g Carrefour....LAYANZZZZ!!!!!!!


nie pic kt dpn butik pakaian muslimah klu xsilap



sy,emak,ikhwan n ema....abah n nizam g jln2 kt len...kitaorg bpecah


yg btudung hitam 2 Teh..mksdre sy merangkap akak pd abah...yg btshirt hitam 2 plk Aril spupu sy...anak pd Sue


gmbr knangan dgn ema dpn butik Muslimah...geram tgk bju2...tpi pitis xda time 2....waaaa


nie dgn spupu nmenya Ira anak pd Teh


spupu nie yg pling rapat dgn Ema...


pic nie sbnrnya kitaorg nk ema amik scre konon2 candid n amik gmbr time tgh bjalan...tpi jdi cm nie...sbr jelh dgn photographer nie


haa....nie yg dimaksudkn sy...pic time tgh bjalan...hehe


nie time nk blik dh...yg btudung kelabu 2 mksdre sy iaitu Sue merangkap adik bongsu abah...teringat gelagat tokwan time nie yg takut naik n turun gne lif nie...
(pesal sy snyum cm 2...buruknyer....wuwu xsmpt nk tgk wayang)

====pepn thankz abah cz bwk kitaorg sekeluarga g jln2...dh lme btul rsenya xg jln2...bile dh keje nie lak 2 ari cuti keje blainan dgn abah...bile lgi ye dpt g jln2 cmni rmai2